tirsdag 16. april 2013

Empati eller mangel på empati

Hva er egentlig dette vanskelige ordet empati ?
Det å kunne sette seg inn i en annens sted, forstå hvordan de har det, gi avkall på noe jeg vil for at andre skal få lov, dele på godene, trøste, være en god venn. Det er et ord som blir brukt på veldig mange ulike måter.
Det som går igjen når man leser om Asperger er at de ofte viser manglende evne til empati !
Jeg vet ikke om jeg er enig. Jeg vet det er en dristig påstand. Forskere, fagfolk og mange foreldre vil si at det er bevist og dokumentert. Jeg skal prøve å forklare.
Helt fra min jente var liten har hun vært veldig opptatt av rettferdighet i verden. Det er jo lett for det anngår ikke henne direkte vil mange si da. Det kan jeg være enig i, men hun viser det gjennom handling og. Hun ønsker seg ikke "ting" til bursdag eller jul for "hun har det hun trenger". Hun vil ikke spise produkter som inneholder palmeolje for det ødelegger miljøet. Jeg synes i det hele tatt hun er en bevisst forbruker med et svært lite fokus på seg selv og egen vinning. Det er svært mange tenåringer i dag som mangler denne bevisstheten. Men det er ikke empati, jeg ser det.
Hun deler villig både snop og goder med andre og er ikke vanskelig å be i forhold til oppgaver i huset. Det er heller ikke empati, men sosial kompetanse/høflighet/oppdragelse, jeg ser det og.
Men så mener jeg likevel at hun har det og det skal jeg prøve å få frem gjennom dete eksempelet:

Hun går på konfirmasjonsundervisning (borgerlig). Forrige gang hadde de besøk av en ungdom på 17 år som hadde mange år med rusmisbruk bak seg. Hun fortalte om hvordan det hadde vært og om hvor lett det hadde vært å ta feil valg og havne "utpå". Når jeg plukket opp jenten min skalv hun i kroppen, hun sto og hutret. Jeg spurte om hun frøs. Men det svarte hun benektende på, hun hadde hørt en historie som hadde gjort sånt inntrykk på henne var svaret jeg fikk. Jeg skjønte at dette hadde vært sterkt for henne. Men det som virkelig gjorde inntrykk på meg var det hun fortalte etterpå. Hun hadde tenkt på all motstanden denne jenten hadde vært i gjennom, og gikk frem til henne når timen var slutt og snakket med henne. Hun hadde sagt at hun syns det var modig å komme og fortelle det. Jenten min fortalte til hun som hadde hatt foredraget at hun hadde blitt mobbet en tid på barneskolen og at det hadde gjort henne sterkere. "Bruk motgangen du møter og de erfaringene du har fått gjennom den for å mestre de utfordringene som kommer i livet".....jeg ble sitende stum og stolt i bilen.

Ingen skal komme å fortelle meg at hun ikke har empati. For dette må være det, eller ? Skriv gjerne en komentar med dine tanker.

12 kommentarer:

  1. For en fin historie!
    Jeg tror ikke mennesker med aspergers mangler empati. Jeg tror mange har vanskelig med å sette seg inn i andres følelser/situasjon MEN når man først klarer å kjenne seg i gjen/eller å sette seg inn i det så har man nesten MERE medfølelse en såkalte nevrotypikere :)
    Det er i allefall min erfaring.

    Hilsen Jente med AS

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager sent svar. Tusen takk for at du tok deg tid til å kommentere Marianne. Mange kan ha vansker med det ja, men jeg tror det er som du sier at når man skjønner så er det en dypere følelse. Ekte !

      Slett
  2. Når andre påstår at vi med Aspergers syndrom mangler omtanke og empati ovenfor andre, hvem er det som egentlig mangler det da?

    SvarSlett
  3. Flott historie! Jeg er veldig enig- folk med Asperger kan ha empati i massevis! Men ofte viser de det ikke på en åpenbar måte som er lett for oss som ikke har Asperger, men tror vi har empati, skjønner... Dessuten har jo sammenhengen mellom kommunikasjon og tolkning veldig mye å si!
    klem, Toril

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg kan ikke få sagt med ord, hvor enig jeg er i alt du skriver om!!! Håper at det er greit at jeg legger meg til som følger v denne blogge, selv om jeg har en gutt med Asperger..? Du kan jo si det slik, at når leger ikke kan stave ordet ASPERGER en gang, hvem er det da som skjønner seg på mennesker med denne diagnosen??? Det er alt for lit kunnskap rundt dette, selv hos fagfolk! Utrolig frustrerende!!!!!!!!!!!!

    Klem, Anne <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart det Anne :-) Kjekt med så mange følgere som mulig :-) Mye er jo tilsvarende hos gutter og jenter og. Det er ihvertfall veldig lite kunnskap rundt omkring i befolkningen og det er det jeg prøver å gjøre noe med. men jeg blogger dessverre allt for skjelden.Takk for at du tar deg tid til å lese. Send gjerne link til andre du vet om som kan ha nytte av å lese litt :-)

      Slett
  5. Beklager alle bokstavmangler i min forrige kommentar her. Har et tastatur som ikke fungerer så bra ;)

    Klem, Anne

    SvarSlett
  6. Hei! Fant link til bloggen din på Bokstavbarna.com. Liker innlegget ditt om empati, blir like irritert hver gang jeg ser "mangel på empati" som et av diagnosekriteriene for Asperger! Har selv en sønn på 19 år på AS/ADD, og for meg er det ingen tvil om at han har tonnevis med empati, men har problemer med å uttrykke det pga vansker med kommunikasjon. Er ikke veldig "bevandret" med blogger, prøvde å finne ut hvordan jeg kan følge bloggen din, men uten hell... Tips? ;)

    SvarSlett
  7. ....og DER fant jeg faktisk ut hvordan jeg følger...! ;)

    SvarSlett
  8. Så bra du fikk til det :-) Jeg er dessverre ikke så aktiv. Skal prøve å bli mer aktiv, tror det kan være nyttig å dele med hverandre

    SvarSlett