søndag 30. oktober 2011

Evner hos de med Asperger

Mange som har diagnosen Asperger har et område som de går helt opp i og er helt oppslukt av. Det er grunnen til deres eksistens og noe de bare "må" gjøre. Min datter har det slik i forhold til tegning. Når hun var liten sa hun at hun var tegnetrengt ! Noe av det hun tegnet var "rabbel", det var bare for å bearbeide en opplevelse eller for å få ut en tanke. Andre ting hun tegnet var av så utrolig fin kvalitet at man skulle tro en voksen hadde tegnet det.

Som jeg har nevnt tidligere har jenter gjerne andre interesseområder enn gutter og blir derfor ikke oppfattet som så sære. Det kan være interesse for hester, mote, fotografi, lesing...etc.

Jeg har funnet to videoer på You Tube som jeg vil dele her, selv om det er en gutt og ikke en jente ;) De forklarer veldig godt hvordan de er i sitt rette element. De kan ikke leve uten det.

Video med intervju av Tony Attwood som forklarer Asperger hos en av verdens beste surfere !
Jeg liker spesiellt godt når Tony Attwood sier: You dont suffer from Asperger, you suffer from other people. Dont feel sorry for them, applaud them !

Det er denne form for stolthet over diagnosen jeg prøver å fremme her i Norden ved hjelp av denne Bloggen blandt annet.
Håper det kan hjelpe flere til å "stå frem" og være stolte av sin diagnose. Nå er det så mange som sjuler den og ikke vil fortelle om det. Det tror jeg ikke er bra, for det syns - det går ikke å sjule det i lengden !

Video som viser hvor utrolig god surfer han er, nyt den !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar